De VVD in het Limburgs Parlement denkt dat het nog maar de vraag is of de tram Hasselt-Maastricht er überhaupt komt. Volgens fractievoorzitter Joost van den Akker kan in ieder geval het tracé over de Wilhelminabrug waarbij het station in Maastricht het eindpunt is ‘de prullenbak in’ omdat die zo’n 40 miljoen duurder is dan eerder aangenomen. De VVD is voor een tram tot het station, maar dan moeten de Vlamingen wel willen meebetalen aan de meerkosten (‘samen uit, samen thuis’).
Bekijk hier het debat bij L1 Avondgasten op 21 september 2015:
Op een informatiebijeenkomst maakten gemeente Maastricht en provincie bekend twee alternatieve eindhaltes in het centrum te gaan onderzoeken zodat niet de Maas over hoeft te worden gestoken. Maar Van den Akker twijfelt sterk of Vlaanderen maar ook het Limburgs Parlement daarmee akkoord gaat.
Eindstation
“Ook de burgemeester van grensgemeente Lanaken wil het station als eindpunt niet zomaar loslaten”, zegt de VVD-voorman. De beoogde tram rijdt ook door die gemeente.Ook verwacht Van den Akker een “heel zwaar debat” in het Limburgs Parlement als de tram maar tot aan de Maas rijdt. “Passagiers die naar het station willen moeten dan met de bus of te voet gaan. Je moet je afvragen of dat een investering van tientallen miljoenen euro’s waard is.”
Spoorbrug
Eerder stelde de statenfractie van de VVD voor om te bekijken of het niet mogelijk is dat één tramspoor eindigt op de Boschstraat bij de Markt en één spoor dat over de spoorbrug over de Maas naar het station gaat. Maar die variant wordt niet nader onderzocht. De VVD wil die variant echter niet bij voorbaat uitsluiten.
Duidelijkheid
Voor de zomer moet het onderzoek naar de twee alternatieve eindhaltes klaar zijn. Na de zomer moet een definitief besluit worden genomen over de tram Hasselt-Maastricht.
Beluister het interview op L1 Radio
Bron: 1Limburg