VVD: Treinverbinding tussen Weert en Hamont

Het provinciebestuur moet vol aan de slag met het realiseren van een treinverbinding tussen Weert en het Belgisch Limburgse Hamont. Dat stelt fractievoorzitter Joost van den Akker van de VVD in het Limburgs Parlement.

Station heropend

Afgelopen weekend werd het station van Hamont heropend. Voor het eerst sinds 1957 rijden er weer passagierstreinen van en naar Hamont vanuit Antwerpen. “Daarom is dit het goede moment om zo snel mogelijk afspraken te maken met Brussel en Den Haag over het doortrekken van die verbinding naar Weert,” aldus Van den Akker.

Niet machteloos

Hij erkent dat de provincie niks kan afdwingen. Maar toch is zij zeker niet machteloos, zo vindt de VVD’er. De provincie kan namelijk zelf meebetalen aan de noodzakelijke investeringen en er is steun vanuit de bevolking. Vorig jaar juli werd er een petitie vóór die treinverbinding door bijna 4000 mensen ondertekend.

Gedeputeerde: ‘geen harde eisen vervoer Weert-Hamont’

Maar Gedeputeerde Patrick van der Broeck voelt er niks voor om harde eisen te stellen aan de nieuwe vervoerder in Limburg voor grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen Weert en het Belgisch-Limburgse Hamont.

Volgens hem werkt dat niet en is dat ook niet realistisch. De gedeputeerde reageerde in een statencommissie op een pleidooi van VVD-fractievoorzitter Joost van den Akker.

Concessie
Die vindt dat via de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer spijkers met koppen moeten worden geslagen. Sinds afgelopen weekend rijden er voor het eerst sinds 1957 weer passagierstreinen tussen Hamont en Antwerpen. “Maar die verbinding doortrekken naar Weert gaat niet zomaar,” aldus gedeputeerde Van der Broeck Hij wees erop dat de Belgische spoorwegen de verbinding moeten doortrekken. “Geen enkele vervoerder kan dat dus in zijn eentje realiseren,” zo luidde de boodschap van de gedeputeerde. Maar volgens VVD-fractievoorzitter Joost van den Akker gaat het erom de geïnteresseerde vervoerders uit te dagen met oplossingen te komen. De nieuwe concessie voor het openbaar vervoer gaat eind 2016 in en loopt 15 jaar.

Beluister het radio-interview en een debatfragment. Bron: L1 / 2

 

Scroll naar boven