De Limburgse VVD-fractie wil opheldering van het provinciebestuur over het voornemen van Ryanair om vanaf 2015 het aantal vluchten van en naar Maastricht Aachen Airport te halveren.
“Welke gevolgen heeft dit voor het aantal passagiers, de werkgelegenheid en daarmee voor het reddingsplan van de luchthaven? Momenteel vliegt Ryanair naar 8 bestemmingen. Welke blijven daar nog van over?” aldus fractievoorzitter Joost van den Akker.
De halvering van het aantal vluchten zou betekenen dat Ryanair jaarlijks 125.000 passagiers vervoert. Dit voorjaar besloten Provinciale Staten in te stemmen met het provinciaal reddingsplan voor de luchthaven van €60 miljoen voor de komende tien jaar. Dat ging echter uit van minimaal 235.000 passagiers per jaar (het aantal van 2014, met verwachte groei richting 400.000, bij terugkeer van een Ryanair basis, zo viel te lezen in het Ondernemingsplan 2014-2019).
Van den Akker: “Om dat aantal te halen zullen dus minstens 110.000 passagiers door andere luchtvaartmaatschappijen vervoerd moeten worden. De VVD-fractie wil weten of dat realistisch is.”
Ook is de VVD benieuwd hoe het staat met de besluitvorming over de toegezegde bijdragen van de betrokken gemeenten voor het reddingsplan.
Tenslotte vraagt de VVD zich af of de vandaag bekend geworden faillissementen van de luchtvaart-gerelateerde bedrijven Brema Air en Interduct Products in Maastricht indirecte gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en ontwikkeling op MAA.
Klik hier voor de vragen aan het college van GS.
Zie de berichtgeving in Dagblad De Limburger.